
Ponad 26 mln osób odwiedziło Małopolskę w 2024 roku.
2025-04-25
W 2024 roku, po kryzysie związanym z pandemią COVID-19 i działaniami wojennymi na Ukrainie, o ponad 25 procent zwiększył się ruch turystyczny w Małopolsce (26,3 mln odwiedzających) porównując do 2023 roku. O 31,6 % więcej było Polaków z innych części kraju (23,1 mln osób). Ruch turystów z zagranicy (3,2 mln) był bardzo zbliżony do tego z 2023 roku. Wtedy wyniósł 3,25 mln odwiedzających. O poprawiającej się sytuacji na rynku świadczy – drugi rok z rzędu – wysoki odsetek podmiotów poszukujących nowych pracowników (tak informuje, co czwarty badany).
Turyści z Bliskiego Wschodu rozkochali się w naszym regionie. Nie tylko w Podhalu, ale także w parkach rozrywki, bo lubią się bawić. Tłumnie odwiedzają Energylandię w Zatorze. W Małopolsce odpoczywają od warunków klimatycznych, w których przyszło im żyć i mieszkać. Nasza gościnność jest bardzo wyjątkowa i standardy turystyczne są na wysokim poziomie. Branża hotelarsko-gastronomiczna bardzo uważnie przypatruje się i wsłuchuje się w ich potrzeby. Jeśli chodzi o turystę krajowego to jest mega dobrze. Cieszę się, że Małopolan stać na podróże, bo to świadczy o naszym dobrobycie i świadomości. Dziękujemy gościom ze Śląska, Mazowsza czy Podkarpacia i serdecznie ich pozdrawiamy. Z badań wiemy, że musimy trochę więcej pojeździć i popracować na północy kraju.
Co do turystów zagranicznych mamy od dwóch lat constans, aczkolwiek chodząc po Krakowie czy Zakopanem, to wydaje się, że są tylko turyści z innych krajów. Małopolska Organizacja Turystyczna czy Krakowska Izba Turystyki są od promocji miasta i regionu na rynkach zagranicznych, a my jako samorząd jesteśmy od tego, by zabezpieczyć środki na tą promocję. Dochody z branży turystycznej są bardzo znaczące. Przedsiębiorcy turystyczni rosną jak grzyby po deszczu. Mamy na to dowód w postaci ponad 700 podmiotów w tej branży. Pierwsze miejsce wśród hoteli to znak, że jako Małopolska mamy bardzo dużo do zaoferowania. Jesteśmy szczęśliwcami, bo przyroda nas obdarowała takimi walorami, o których inni nie mogą nawet pomarzyć. To jest jeden aspekt, a drugi to ludzie, którzy potrafią pozytywnie myśleć, opowiadać, dają poczucie bezpieczeństwa, gościnność, uśmiech, dobrą energię. To są elementy przyciągające do Małopolski. Żeby tak zostało, a turyści przyjeżdżali bo są bardzo mile widziani
– podkreśliła Iwona Gibas z zarządu województwa.
Ponad 19 mld zł wpływów z turystyki
Szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w poprzednim roku wyniosły 19,35 mld zł. To jest o blisko połowę (48,5 %) więcej niż w 2023 roku i o 25 % lepiej niż w rekordowym przed pandemicznym roku 2019.
Najwięcej turystów zagranicznych pochodziło z Wielkiej Brytanii (11,3 %), Niemiec (9,6 %) i USA (8,1 %). Na kolejnych miejscach uplasowali się odwiedzający ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (7,5 %) i Francji (6,1 %).
– Co czwarty turysta przyjeżdżający do Polski, trafia do Małopolski. To pokazuje, że jesteśmy atrakcyjnym regionem. Wawel w ubiegłym roku odwiedziło trzy mln osób, Tatrzański Park Narodowy – pięć mln. Jak dużo jest turystów zagranicznych? Wystarczy posłuchać na ulicach Krakowa czy Podhala. Co bardzo nas cieszy, szczególnie dużo jest gości z Zatoki Perskiej. W tym sezonie codziennie od pięciu do siedmiu samolotu z tamtego regionu będzie lądować w Krakowie. Mamy nowe połączenie z Rijadu, obok dotychczasowych z Dubaju czy Kuwejtu. To pokazuje, że jesteśmy bardzo otwarci na inne kultury i turystów z różnych stron świata. Małopolska jest bezpieczna i bardzo dobrze zagospodarowana. Niektóre miasta wyglądają jak kurorty i uzdrowiska. Do tego doskonała baza hotelowa – wymienił zalety regionu Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
W 2024 roku mieszkańcy Małopolski (42,6 %) ponownie decydowali się częściej „być turystą u siebie” – tak jak to było w latach 2020-23. Za nimi są Ślązacy (20,1 %), Mazowszanie (7 %) i turyści z Podkarpacia (6,2 %). Wszyscy wymienieni jako powód przyjazdu wymieniają wypoczynek, zwiedzanie zabytków, uprawianie aktywnej turystyki i spędzanie wolnego czasu w basenach termalnych.
Najchętniej odwiedzany był Kraków, a na liście najpopularniejszych atrakcji znalazły się Zakopane i Tatrzański Park Narodowy, Ojcowski Park Narodowy, Termy Podhalańskie (Bania, Bukovina, Zakopane, Chochołów), Kopalnia Soli w Wieliczce i park rozrywki Energylandia w Zatorze.
– Małopolska jest regionem z największą liczbą parków narodowych i rezerwatów przyrody, w tym Natura 2000. To bardzo atrakcyjna propozycja, szczególnie przy zmianach klimatycznych, których doświadczamy. Nie zwalniamy tempa, jeśli chodzi o promocję naszego regionu. W tej chwili cieszy nie tylko duża liczba osób z USA, ale także Kanadyjczyków, niezadowolonych ze swojego dużego południowego sąsiada. Wiemy to, bo byliśmy na targach w Ottawie. Polskie Linie Lotnicze mają bardzo dużo połączeń z Kanadą w sezonie letnim. Patrzymy z nadzieją z kierunku indyjskim. W najbliższych latach spodziewamy się stamtąd sporo niespodzianek – ocenił Grzegorz Biedroń, prezes MOT.
W badaniach turyści doceniali atmosferę miejsca, bogatą ofertę turystyczną regionu oraz bezpieczeństwo, gościnność i życzliwość.
Warto przypomnieć, że Małopolska zajmuje pierwsze miejsce w Polsce z 587 obiektami hotelarskimi (Ewidencja Obiektów Hotelarskich Marszałka Województwa Małopolskiego), 50 423 miejscami noclegowymi i drugie miejsce z 703 przedsiębiorcami turystycznymi (Rejestr Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych Marszałka Województwa Małopolskiego).
Małopolska otwarta na świat
Oferta turystyczna jest konsekwentnie pokazywana na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. Strategicznym partnerem samorządu jest Małopolska Organizacja Turystyczna. Projekt Małopolska. Open Travel zakłada podniesienie konkurencyjności małopolskiego sektora usług turystycznych na rynkach zagranicznych poprzez prezentację na:
- Polskim Weekendzie w Parku Mini Europe w Brukseli, 26-27.04.2025,
- targach Arabian Travel Market w Dubaju, 28.04-01.05.2025,
- targach Inter Passenger Terminal Show w Mumbaju, 11-12.06.2025,
- festiwalu Taste of Polonia w Chicago, 6-7.09.2025,
- targach World Travel Market w Londynie, 4-6.11.2025,
- EXPO w Osace, 05-10.2025,
- targach TNM Travel News Market w Sztokholmie, 12.2025
Samorząd województwa przeznaczy na wsparcie wymienionych działań trzy miliony złotych.
za: Biuro Prasowe UMWM/ Departament Turystyki UMWM/ Wak