
Ruszyły wiercenia geologiczne pod Beskidzką Drogę Integracyjną S52.
2025-08-07
Rozpoczęto pierwsze wiercenia geologiczne na trasie przyszłej drogi ekspresowej S52 – tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), która połączy Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie. Prace wystartowały na początku sierpnia w dzielnicy Lipnik w Bielsku-Białej i są częścią przygotowań do budowy pierwszego odcinka trasy – z Bielska-Białej do Bulowic.
Badania geologiczne mają kluczowe znaczenie dla opracowania projektu budowlanego. Pozwolą określić m.in. nośność gruntu, konieczność jego wzmocnienia lub wymiany, a także głębokość pali pod przyszłe estakady. W ramach prac zaplanowano wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i niemal 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów to 11 m, choć w razie potrzeby sięgną nawet 30 m.
Na 16,9-kilometrowym odcinku Bielsko-Biała – Bulowice zaprojektowano trzy węzły drogowe (Kozy, Kęty, Bulowice), dwa MOP-y w Kobiernicach, 21 obiektów inżynierskich oraz 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów. Najdłuższym obiektem będzie most na Sole o długości około 1 km.
BDI w przyszłości zastąpi DK52 i znacząco odciąży ruch pomiędzy Bielskiem-Białą a Andrychowem, gdzie natężenie ruchu sięga niemal 19 tys. pojazdów dziennie.
Równolegle trwają przetargi na dokumentację dla kolejnych odcinków trasy – Bulowice–Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów. Cała trasa BDI będzie mieć 61 km długości i 12 węzłów drogowych. Budowa S52 prowadzona będzie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i zakończy się najpóźniej do 2033 roku.
–
Foto: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Badania geologiczne na terenie pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Bulowice

Badania geologiczne na terenie pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Bulowice