Blisko 181 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla Małopolski na 2026 r.

Blisko 181 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla Małopolski na 2026 r.

2025-07-23 0 przez MalopolskaInfo24
Podziel się

 

Wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2026. Do Małopolski trafią środki w wysokości blisko 181 mln zł. Samorządy mogą aplikować do 20 sierpnia 2025 r. 

Ogłoszonemu właśnie naborowi poświęcony był briefing prasowy wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, który odbył się w Zakopanem. Wojewodzie towarzyszyli dyrektor Wydziału Programów Infrastrukturalnych i Rolnictwa Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Sławomir Dyl oraz burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz.

Znaczenie dróg lokalnych

Samorządy mogą się ubiegać o środki na zadania polegające na budowie, przebudowie, remoncie dróg powiatowych lub dróg gminnych, czyli tych, po których wszyscy poruszamy się każdego dnia. Od ich jakości zależy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Na ten cel Małopolska otrzymała na rok 2026z budżetu państwa środki w wysokości prawie 181 mln zł, ale także po blisko 74 mln zł na lata następne. Ponad 120 mln zł to kwota na zadania zgłoszone w ramach tego naboru, a prawie 61 mln zł na kontynuację zadań wieloletnich objętych dofinansowaniem w ramach naborów z poprzednich lat – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

 

Zadania gminne i powiatowe

Kwota Funduszu na 2026 rok przyznana dla województwa małopolskiego to 180 840 238,4 zł. 40% tych środków wesprze zadania powiatowe, a 60% zadania gminne.

 

Środki w ramach naboru przeznaczone będą na dofinansowanie zadań jednorocznych (których przewidywany czas realizacji jest nie dłuższy niż 12 miesięcy) oraz zadań wieloletnich.

 

Na wsparcie finansowe mogą liczyć projekty polegające na wykonaniu robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym dróg powiatowych i gminnych, w tym na budowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań z innymi drogami publicznymi oraz budowie, przebudowie i remoncie drogowych obiektów inżynierskich, z wyjątkiem infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą oraz z wyłączeniem robót, które powinny być wykonywane w ramach bieżącego utrzymania.

 

Przedmiotem wniosku o dofinansowanie może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi będącej drogą publiczną (powiatową lub gminną) oraz przebudowę dróg wewnętrznych, zaliczonych następnie do odpowiedniej kategorii dróg publicznych, w terminie 12 miesięcy od zatwierdzenia rozliczenia dofinansowania zadania.

 

Zasady naboru

Wniosek o dofinansowanie może dotyczyć tylko jednego zadania. Gmina może złożyć maksymalnie 2 wnioski, powiat – maksymalnie 3, a miasto na prawach powiatu – maksymalnie 2 (z wyłączeniem miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa). Co ważne, wniosek miasta na prawach powiatu może dotyczyć drogi powiatowej lub gminnej.

 

Udział środków rządowych może stanowić do 80% kosztów zadania. To konkretne wsparcie dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie dzięki wsparciu z budżetu państwa gminy i powiaty mogą podejmować nie tylko zadania pierwszej potrzeby, ale także bardziej złożone inwestycje drogowe – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

 

Komisja, dokonując oceny wniosków, będzie brała pod uwagę między innymi: poprawę bezpieczeństwa, poprawę dostępności terenów inwestycyjnych, zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i gminnych, spójność sieci drogowej i rozwój komunikacyjny całych regionów.

 

Ogłoszenie o naborze: http://www.malopolska.uw.gov.pl/Docs/Ogloszenie_o_naborze_wnioskow_na_2026_rok.pdf

 

RFRD odmienia oblicze małopolskich dróg

Od początku funkcjonowania programu (2018 rok) do Małopolski trafiło ponad 1,7 mld zł. Dzięki tym środkom wybudowanych, wyremontowanych lub przebudowanych zostało łącznie ponad 1,6 tys. km dróg gminnych i powiatowych.

 

Dofinansowanie otrzymały również zadania obejmujące przejścia dla pieszych. Na ten cel małopolskie samorządy otrzymały z budżetu państwa ponad 71 mln zł. Zmodernizowanych zostało prawie 280 przejść, 9 przejazdów dla rowerów, 43 perony przystankowe wraz z dojściem, a także 38,5 km dróg dla pieszych, pieszych i rowerów oraz rowerów.

 

Inwestycja w Zakopanem

Briefing, podczas którego wojewoda Krzysztof Jan Klęczar omówił zasady naboru z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2026 rok, odbył się w Zakopanem na terenie inwestycji realizowanej przez miasto Zakopane dzięki dofinansowaniu z RFRD na rok 2025.

 

Jest to przebudowa drogi gminnej 420222K (ul. Sienkiewicza), objęta rządowym dofinansowaniem w wysokości ponad 1,6 mln zł, przy całkowitym koszcie realizacji na poziomie ok. 3,3 mln zł (50% kosztów kwalifikowalnych pokrywa dofinansowanie z RFRD).

 

Realizacja zadania rozpoczęła się w kwietniu tego roku i potrwa do czerwca 2026 roku. Obejmuje m.in. frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej, a także zmianę szerokości jezdni do 6,5 m,

 

Mieszkańcy chcą mieć drogi dobrej jakości. Chcą mieć drogi przepustowe. Staramy się, aby te drogi były w jak najlepszej kondycji, żeby jak najlepiej służyły mieszkańcom i turystom, bo to przecież turyści w tym mieście z tego korzystają. (…) Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest dla nas bardzo ważny, bo to już nie pierwsza droga, która w Zakopanem powstała i mam nadzieję, że tych dróg powstanie jak najwięcej– mówi burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz.

 

za: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.