S7 z unijnym dofinansowaniem. To już 8. umowa w ramach FEnIKS.
2024-12-02
Budowa drogi ekspresowej S7 Miechów – Szczepanowice otrzymała unijne wsparcie w wysokości ponad 118 mln zł. Podpisaliśmy ósmą umowę o wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie druga umowa dofinansowana wyłącznie ze środków FEnIKS.
Koszty i cel projektu
Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł ponad 284 mln zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekroczyła 139 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 118,3 mln zł.
Celem była budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Inwestycja, oddana do ruchu w sierpniu br., znajduje się w północnej części województwa małopolskiego, w powiecie miechowskim w gminie Miechów na terenie miasta Miechów oraz w miejscowościach Bukowska Wola, Wymysłów, Parkoszowice, Poradów i Szczepanowice. Projekt został zrealizowany w trybie Projektuj i buduj.
Jakie prace zostały przeprowadzone
Wybudowane zostały m.in. obiekty inżynierskie, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Powstały również drogi do obsługi terenów przyległych.
Ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu drogi, zostały też wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.
Całość inwestycji uzupełniła budowa systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia oraz ekrany przeciwolśnieniowe i akustyczne). Wykonane zostało też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.
Z północy na południe, z południa z północ Polski
Droga ekspresowa S7 Miechów – Szczepanowice została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. Połączyła funkcjonujące odcinki Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma. Dzięki temu kierowcy podróżujący z Krakowa do Warszawy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej od Widomej aż do stolicy.
Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
FEnIKS na polskich drogach
Wcześniej umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, podpisaliśmy m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania oprócz FEnIKS był również wcześniejszy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
Łącznie zawarto umowy na sześć takich projektów realizowanych przez GDDKiA:
- S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
- S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S61 Łomża Zachód – Kolno,
- obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
„Ponadto we wrześniu br. podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn. Była to pierwsza umowa o dofinansowanie projektu wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg ponad 2,6 mld zł” – GDDKiA