
Powstaną nowe drogi lokalne wzdłuż „zakopianki” między Krakowem a Myślenicami.
2025-09-15
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dotyczący budowy nowych oraz poszerzenia już istniejących dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami. Głównym celem przedsięwzięcia jest odciążenie ruchliwej „zakopianki” i poprawa bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych tras w kraju.
Szczegóły inwestycji przedstawiono podczas konferencji prasowej w Parku Dworskim w Mogilanach. Udział w wydarzeniu wzięli m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar oraz dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski. Obecni byli również przedstawiciele samorządów lokalnych.
Drogi lokalne odciążą zakopiankę
— Mieszkańcy miejscowości położonych przy „zakopiance” doskonale znają codzienne problemy związane z ruchem na tej trasie – dojazdy do pracy, szkoły czy lekarza bywają dużym wyzwaniem. Zatwierdzony dziś program odpowiada właśnie na ich potrzeby. Nowe drogi pozwolą oddzielić ruch lokalny od tranzytowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców — podkreśla wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę dwóch dróg lokalnych biegnących równolegle do DK7. Będą one przejmować ruch między miejscowościami leżącymi na trasie, co umożliwi mieszkańcom krótkie podróże bez konieczności wjeżdżania na „zakopiankę”.
W ramach inwestycji przewidziano:
-
budowę 4,5 km nowych odcinków dróg lokalnych,
-
poszerzenie do 6 metrów 21,4 km istniejących tras,
-
budowę 8 mostów i 12 przepustów,
-
budowę 23,9 km chodników.
Nowe rozwiązania pozwolą również zlikwidować aż 26 zjazdów i cztery lewoskręty z „zakopianki”, co znacząco ograniczy liczbę kolizji i wypadków w tym rejonie.
Gdzie powstaną nowe drogi
Nowe i poszerzane odcinki powstaną m.in. w:
-
Libertowie, Mogilanach i Głogoczowie (8,8 km),
-
Krzyszkowicach (1,1 km),
-
Jaworniku (1,3 km na Syberii i 950 m na Tarnówce),
-
Myślenicach (1 km na południe od budowanego węzła).
Dodatkowo w Krzyszkowicach planowana jest budowa 440 m nowych dróg oraz poszerzenie 240 m istniejących, co GDDKiA zapowiadała już wcześniej.
Oddzielić ruch lokalny od tranzytu
Budowa dróg lokalnych wzdłuż „zakopianki” jest projektem niezależnym od planowanej budowy nowej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice, która w przyszłości przejmie ruch tranzytowy i turystyczny. Obie inwestycje mają się uzupełniać i przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa oraz płynności ruchu na jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w Polsce.
Średnie dobowe natężenie ruchu na DK7 wynosi obecnie:
-
58 tys. pojazdów w Libertowie,
-
ponad 52 tys. w Mogilanach,
-
ok. 40 tys. w Jaworniku.
Dodatkowo przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna (S52) może w przyszłości zwiększyć liczbę pojazdów na tym odcinku DK7, co czyni inwestycję jeszcze bardziej potrzebną.
Harmonogram
GDDKiA planuje rozpocząć prace projektowe w 2026 roku, a budowę nowych dróg w latach 2031–2032.
Inwestycja wpisuje się w szerszy program modernizacji „zakopianki”, w ramach którego powstały już m.in. węzeł w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie, a obecnie budowane są kolejne węzły w Krzyszkowicach i Myślenicach.
Źródło: MUW w Krakowie